01 stycznia 2021
Definicja Zaburzenia skroniowo-żuchwowe, zaburzenia czynnościowe układu ruchowego narządu żucia (ZCURNŻ), czy temporomandibular disorders (TMD) to synonimy. Wszystkie formy określają zbiór objawów odczuwanych w okolicy stawu skroniowo-żuchwowego (ang. temporomandibular joint -
31 grudnia 2020
29 grudnia 2020
16 listopada 2020
Uruchomiłem kanał na platformie YouTube, gdzie udostępniam filmy dotyczące fizjoterapii stomatologicznej. Znajdziesz tam przykładowe ćwiczenia, które możesz wykonywać samodzielnie w ramach autoterapii, webinary zarówno dla pacjentów, jak i lekarzy, a
20 sierpnia 2020
Definicja Bruksizm jest powtarzalną aktywnością mięśni żucia, która charakteryzuje się zaciskaniem zębów (clenching), zgrzytaniem zębów (grinding) i/lub szybkimi, nagłymi ruchami żuchwy (thrusting) lub utrzymywaniem żuchwy w określonej pozycji (bracing), może
14 stycznia 2020
Wstęp Fizjoterapia jest jednym z etapów leczenia chirurgicznego w obrębie twarzoczaszki. Jej głównym celem jest minimalizacja objawów pozabiegowych, profilaktyka wystąpienia niepożądanych powikłań pozabiegowych, przyspieszenie gojenia tkanek, a także powrót narządu
24 lutego 2021
🦷 WADY ZGRYZU, A TMD 😱 Zaburzenia zgryzu były kiedyś uważane za główną przyczynę powstawania zaburzeń skroniowo-żuchwowych, jednak kolejne badania publikowane na przestrzeni ostatnich lat poddają tą tezę pod wątpliwość
14 lutego 2021
Typy bruksizmu - cztery oblicza tej parafunkcji  Oprócz podziału bruksizmu na 🌞 dzienny i 🌝 nocny istnieje również podział wedle rodzaju aktywności, wykonywanego ruchu czy zachowania: 😬 zaciskanie zębów (ang.
07 lutego 2021
POŁĄCZENIE WZROKU 🤓, OKA 👁 I NARZĄDU ŻUCIA 🤐 Ale jak to? Oko i żuchwa? Że niby jak? Połączeń jest wiele: 🧠 neurofizjologiczne i neuroanatomiczne ☠️ poprzez nerw trójdzielny, który
03 lutego 2021
TMD? Czy ja to mam? Przesiewowe pytania kontrolne dotyczące zaburzeń skroniowo-żuchwowych wg AAOP Masz ból w obrębie twarzy 😖, klikanie przed uchem 👂 albo nie możesz swobodnie otworzyć ust 🤐?
27 stycznia 2021
PARAFUNKCJA, czyli wszystko poza funkcją Definicja parafunkcji jest obszerna ☂ i zawiera w sobie różne anormalne zachowania w obrębie struktur jamy ustnej oraz powiązanych z nią mięśni, które odbiegają od
21 stycznia 2021
SKRĘCAJĄCA 〰 ŻUCHWA 😲 Przyczyn zaburzeń toru ruchu żuchwy może być klika, są to m.in 💾 przemieszczenie krążka stawowego, potocznie zwanego dyskiem (albo latającym dyskiem) 🤐 zmniejszenie zakresu ruchomości stawu
21 lutego 2021
💉 Botoks, a nocny bruksizm 🤐 Czy ostrzyknięcie botoksem jest skutecznym leczeniem nocnego bruksizmu? Otóż, nie wiadomo‼ Aktualne badania nie dają jednoznacznej odpowiedzi 🤔 w tej kwestii. Istnieje zaledwie kilka
07 lutego 2021
Oral Behavior Checklist - Kwestionariusz Zachowań Ustnych służy do oceny częstotliwości występowania poszczególnych zachowań (parafunkcji) w obrębie jamy ustnej 💋, języka 👅, mięśni żucia występujących zarówno w trakcie snu 💤,
24 stycznia 2021
RYSUNEK 🖍 LOKALIZACJI BÓLU 🌡 Stanowi świetne narzędzie diagnostyczne, szczególnie w kontekście oceny komponenty psycho-emocjonalnej (oś II wg protokołu DC-TMD), a także oceny obecności uwrażliwienia bólowego czy bólu uogólnionego (ang.
10 stycznia 2021
WPŁYW SNU 😴 (I JEGO BRAKU) NA POZIOM ODCZUWANEGO BÓLU 😵 WSTĘP Wiele badań wykazało istnienie związku pomiędzy snem, 🔀 a bólem. Zaburzenia snu czy bark snu ma działanie 🔝

PORADNIK DLA PACJENTA

#ciekawostkiTMD