W ramach międzynarodowej kooperacji współpracuję z Scuola di Riabilitazione Cranio Mandibolare - organizacji która skupia fizjoterapeutów, lekarzy oraz optyków/optometrystów oraz osteopatów z Włoch, Hiszpanii, Rumunii i Polski. Wszyscy specjalizujemy się w fizjoterapii stomatologicznej, leczeniu zaburzeń skroniowo-żuchwowych, bólu twarzy, głowy i szyi.
Wraz z Valerio Palmerinim i Manuelą Lalu prowadzę kursy dla polskich fizjoterapeutów, lekarzy (stomatologów, ortodontów) i logopedów z tematyki związanej z diagnostyką funkcjonalną, kliniczną oraz fizjoterapią u pacjentów z zaburzeniami skroniowo-żuchwowymi. Program szkolenia i przekazywana wiedza są oparte o najnowsze doniesienia naukowe (EBM – evidence based medicine, EBP – evidence based physical therapy), a także wytyczne międzynarodowych towarzystw z obszaru zaburzeń skroniowo-żuchwowych, bólu twarzoczaszki, czy bólu głowy:
Szkolenie jest nastawione na przekaz podstaw teoretycznych oraz doskonalenie praktycznych umiejętności (blisko 70% czasu to zajęcia praktyczne) wykonania badania narządu żucia, wnioskowania klinicznego oraz leczenia za pomocą technik terapii manualnej.
ORGANIZATOREM SZKOLEŃ W POLSCE JEST FIZJOSYSTEM - SZKOLENIA.
WSZELKIE PYTANIA DOTYCZĄCE TERMINÓW, DOSTĘPNOŚCI MIEJSC CZY CEN KURSÓW PROSZĘ KIEROWAĆ BEZPOŚREDNIO DO ORGANIZATORA POPRZEZ STRONĘ WWW (kliknij, aby wejść na stronę organizatora).
dr Valerio Palmerini
Ukończyłem fizjoterapię na Rzymskim Uniwersytecie Sapienza, przedmiotem mojej pracy dyplomowej z 2006 roku była “Dysfunkcja C0-C1-C2 u noworodków”, następnie, w 2009 roku uzyskałem tytuł specjalisty II stopnia Rehabilitacji Medycznej oraz dyplom magisterski w zakresie zaburzeń skroniowo-żuchwowych (ang. temporomandibular disordes - TMD).
Kontynuowałem edukację i pracę w dziedzinie fizjoterapii zaburzeń skroniowo-żuchwowych oraz jej w toku międzynarodowych praktyk oraz stażu we francuskim Centre des Massues (Lion, 2008), na Uniwersytecie Amsterdamskim ACTA (2009, 2012), pracując z Corinne Visscher. W Holandii uczęszczałem do Academie Instituut w Utrechcie (2010, 2012) wraz z Antonem Dewijerem i pracowałem dla Uniwersytetu Radboud w Nijmegen (2010). W 2012 wizytowałem w AJ Hedger & Associates w Londynie.
Wykładałem kwestie związane z fizjoterapią w zaburzeniach skroniowo-żuchwowych na licznych krajowych i międzynarodowych kongresach, jak dla przykładu na 45. Kongresie Francuskiego Towarzystwa Chirurgii Twarzowo-szczękowej we francuskim Nancy (2009), podczas Europejskiego Kongresu Chirurgii Twarzowo-szczękowej w Ferrarze (2009) czy też podczas XVII Krajowego Kongresu Włoskiego Towarzystwa Chirurgii twarzowo-szczękowej w Como (2011).
Współpracowałem z Profesorem Cascone oraz Profesorem Dipaolo (od 2010) oraz, od 2009 roku, wykładałem na fizjoterapii paryskiego Uniwersytety Kartezjusza (Universitè Descartes) gdzie prowadziem zajęcia z anatomii sekcyjnej stawów skroniowo-żuchwowych.
Pełniłem też funkcje konsultanta na rzymskim Uniwersytecie Sapienza (2007-2014), w Centrum Bólu i Bólu Głowy Polikliniki Umberto I (2008-2013) oraz w Instytucie zaburzeń skroniowo-żuchwowych na Wydziale Stomatologii rzymskiego Uniwersytetu Sapienza (od 2010 do 2014).
dr Tomasz Marciniak
Ukończyłem studia magisterskie na warszawskiej AWF na kierunkach: fizjoterapia oraz wychowanie fizyczne. Następnie uzyskałem tytuł naukowy doktora w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, w dyscyplinie nauki o kulturze fizycznej przedstawiając rozprawę pt.: „Ocena funkcji stawu skroniowo-żuchwowego przy wykorzystaniu wibroartrografii w kontekście diagnostyki trzasków stawowych”. W ramach kształcenia podyplomowego ukończyłem studia na rzymskim Uniwersytecie UniCamillus na kierunku „TMJ Pathology and Orofacial Rehabilitation”. Ukończyłem także wiele kursów z obszaru fizjoterapii stomatologicznej, fizjoterapii ortopedycznej, terapii manualnej oraz treningu sportowego. Jestem certyfikowanym terapeutą manualnym wg. International Academy of Orthopedic Medicine (IAOM).
Specjalizuję się w fizjoterapii stomatologicznej – zajmuję się leczeniem pacjentów z objawami zaburzeń skroniowo- żuchwowych, fizjoterapii pacjentów po zabiegach chirurgii twarzowo-szczękowej czy bólem w obrębie twarzy, głowy czy kręgosłupa. Na co dzień pracuję również z pacjentami ortopedycznymi.
Poza pracą kliniczną i naukową we współpracy z Valerio Palmerinim i Manuelą Lalu prowadzę kursy dla fizjoterapeutów, lekarzy i logopedów z tematyki badania i fizjoterapii w zaburzeniach skroniowo-żuchwowych i bruksizmie.
Poza pracą kliniczną jestem asystentem na Wydziale Rehabilitacji AWF Warszawa, gdzie prowadzę zajęcia dydaktyczne z zakresu terapii manualnej. W ramach przewodu doktorskiego prowadzę badania dotyczące diagnostyki trzasków występujących w stawach skroniowo-żuchwowych.
Jestem autorem kliku prac oryginalnych z obszaru fizjoterapii stomatologicznej czy ortopedii opublikowanych w recenzowanych czasopismach naukowych.
W ramach łączenia nauki z praktyką uczestniczyłem w wielu konferencjach krajowych, m.in. wygłosiłem referaty podczas 22. Zjazdu Polskiego Towarzystwa Ortodontycznego (Kraków, 2019) oraz III Konferencji CRANIA „Konsensus w diagnostyce i fizjoterapii stawów skroniowo-żuchwowych" (Krynica Zdrój, 2020). Brałem również udział w Craniomandibular Congress, który odbył się w Rzymie wiosną 2019 roku.
Wolne chwile przeznaczam na samodoskonalenie, naukę języków obcych oraz trening sportowy.
KURS PODSTAWOWY
MODUŁ 1
ANATOMIA, FIZJOLOGIA I PATOLOGIA STAWU SKRONIOWO-ŻUCHWOWEGO (TMJ)
BADANIE PACJENTA Z OBJAWAMI TMD – KWESTIONARIUSZ DC/TMD (oś I)
FIZJOTERAPIA ZABURZEŃ SKRONIOWO-ŻUCHWOWYCH na podstawie EBM/EBP (fizjoterapii i medycyny opartej na dowodach naukowych)
PRAKTYCZNE PODSUMOWANIE POPRZEDNIEGO DNIA
KRĘGOSŁUP SZYJNY i TMD
BÓLE GŁOWY i TMD
EDUKACJA I ZALECENIA DLA PACJENTA Z TMD
MODUŁ 2
PRAKTYCZNE POWTÓRZENIE MATERIAŁU Z PIERWSZEGO MODUŁU.
NERW TRÓJDZIELNY – NAJWAŻNIEJSZY NERW W OBRĘBIE TWARZY
MIĘŚNIE NADGNYKOWE I PODGNYKOWE
BADANIE PACJENTA Z OBJAWAMI TMD – KWESTIONARIUSZ DC/TMD (oś 2)
FIZJOTERAPIA KRĘGOSŁUPA SZYJNEGO (część II)
OCZY I TMD
KURS ZAAWANSOWANY
MODUŁ 3
(dostępny jedynie dla absolwentów kursu podstawowego, tj. modułów 1 i 2)
Podsumowanie wiadomości z poprzednich modułów
Zaburzenia skroniowo-żuchwowe i postawa ciała – czy istnieje pomiędzy nimi połączenie?
Fizjoterapia kręgosłupa szyjnego i piersiowego – propozycja terapii u pacjentów z TMD.
Bruksizm – definicja, etiologia, epidemiologia, powiązania z TMD, propozycja fizjoterapii.
Praca z pacjentem – pokaz.
TMD podczas lockdownu – globalne ćwiczenia terapeutyczne (ang. Global Therapeutical Exercises) dla pacjentów z TMD.
Emocje i TMD – jaki wpływ? Jaka fizjoterapia?
Szumy uszne – definicja, etiologia, epidemiologia, powiązania z TMD, propozycja fizjoterapii.
Zaburzenia zgryzu, szynoterapia i TMD.
Fizjoterapia przed i po zabiegach ortognatycznych (chirurgii twarzowo-szczękowej).
Praca z pacjentem – pokaz.
Objawy zaburzeń skroniowo-żuchwowych (ang. Temporomandibular disorders - TMD) są powszechnym zjawiskiem, gdyż dotyczą od 3 do 12% ogólnej populacji, najczęściej kobiet w wieku 20-40 lat. Wśród objawów TMD wymienia się: ból okolicy stawu skroniowo-żuchwowego (ang. Temporomandibular joint - TMJ), twarzy ale również głowy czy kręgosłupa szyjnego. Charakterystycznym objawem są również trzaski czy krepitacje stawowe, które mogą powodować zbaczanie żuchwy czy wręcz zablokowanie stawu. Objawy TMD mają ścisły związek ze stanem emocjonalnym pacjenta, często współwystępując z depresją, zaburzeniami lękowymi czy bruksizmem.
Kurs ma na celu przedstawienie zagadnień z anatomii prawidłowej, fizjologii, biomechaniki, a także z patologii stawu skroniowo-żuchwowego, mięśni układu żucia oraz pozostałych elementów układu stomatognatycznego.
Podczas pierwszego dnia kursu objaśnimy anatomię stawu skroniowo-żuchwowego oraz jego biomechanikę i patofizjologię. Szczególną uwagę zwrócimy na trzy najczęstsze grupy dolegliwości: ból mięśniowo-powięziowy, a także przemieszczenie krążka stawowego (z repozycją lub bez repozycji) i szczękościsk i ból stawu. Zaprezentowane zostaną również połączenia z kręgosłupem szyjnym oraz ich wzajemne relacje. Dzień drugi poświęcony jest czaszce oraz najczęściej pojawiającym się przy zaburzeniach skroniowo-żuchwowych objawie – bólu głowy, z jednoczesnym rozróżnieniu jego rozmaitych typów.
W ramach zajęć teoretycznych kursanci poznają najczęściej występujące patologie w ramach TMD, profil pacjenta z zaburzeniami czynnościowymi narządu żucia, a także przydatnych narzędzi diagnostycznych w codziennej praktyce klinicznej.
W trakcie zajęć praktycznych kursanci uczą się przeprowadzić kierowany wywiad, a także badanie manualne i funkcjonalne oparte na protokole DC-TMD (ang. Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders) - najlepiej przebadanej naukowo (EBM/EBP) i powszechnie uznawanej na całym świecie procedury oceny objawów zaburzeń skroniowo-żuchwowych. Bazując na protokole uczestnik będzie potrafił postawić odpowiednie rozpoznanie w oparciu o drzewa decyzyjne, czyli schematy, które pozwalają rozpoznać i różnicować poszczególne zaburzenia w obrębie narządu żucia. Na tej podstawie uczestnicy będą potrafili wdrożyć adekwatne leczenie fizjoterapeutyczne, w postaci technik mięśniowo-powięziowych, technik nakierowanych na krążek stawowy, staw skroniowo-żuchwowy, a także zaprogramować ćwiczenia w ramach autoterapii.
Wśród prezentowanych narzędzi terapeutycznych i protokołów postępowania fizjoterapeutycznego w obrębie twarzoczaszki oraz kręgosłupa szyjnego uczestnicy poznają techniki obniżające napięcie mięśniowe, usprawniające funkcję stawu skroniowo-żuchwowego (ang. Temporomandibular joint - TMJ) oraz całego obszaru twarzy, głowy i kręgosłupa szyjnego poprzez:
Oprócz zagadnień stricte związanych z TMD, uczestnicy poznają charakterystykę oraz propozycję terapii w bólach głowy, czy szyjnego odcinka kręgosłupa, jako zespołów współtowarzyszących z zaburzeniami czynnościowymi narządu żucia. Uczestnicy poznają najczęściej występujące typy bólu głowy, nauczą się technik terapii manualnej rekomendowanych przez Międzynarodowe Towarzystwo Bólu Głowy (International Headache Society - IHS), w celu podejścia terapeutycznego do pacjentów z bólem głowy wywołanym TMD, bólem głowy pochodzenia szyjnego, migreną oraz napięciowym bólem głowy (The International Classification of Headache Disorders - ICHD-3).
Po ukończeniu kursu, jego uczestnicy będą potrafili dostrzec i ocenić objawy TMD, wiedząc jak odróżnić fizjologię od stanu patologicznego, przy użyciu międzynarodowych standardów, takich jak DC-TMD, czy ICHD-3. Dodatkowo kursanci będą potrafić rozpoznać pacjenta z dysfunkcją w obrębie połączenia czaszki z kręgosłupem.
Ze względu na ogromny wpływu stresu i emocji na powstawanie TMD kursanci dodatkowo nauczą się oceniać stan emocjonalny pacjenta poprzez wykorzystanie wystandaryzowanych kwestionariuszy dotyczących zaburzeń lękowych czy depresji.
Kursanci zdobędą wszystkie teoretyczne i praktyczne narzędzia niezbędne do działania w ramach multidyscyplinarnego zespołu specjalistów (stomatologów, logopedów, neurologów, ortodontów), co jest konieczne, biorąc pod uwagę wieloczynnikową naturę zaburzeń skroniowo-żuchwowych.
Podsumowując, podczas tego 4-dniowego kursu (moduł 1 i 2), ponad 70% godzin zajęciowych będzie poświęcone na teorię i praktykę poprzez:
Dodatkowo istnieje możliwość odbycia szkolenia trzeciego stopnia (jako osobnego kursu) podczas którego przedstawione zostaną nowe zagadnienia. Wśród nich bruksizm, szumy uszne, wpływ zaburzeń zgryzu na powstawanie TMD, relacja postawy ciała i TMD czy protokół postępowania fizjoterapeutycznego przed i po zabiegach chirurgii twarzowo-szczękowej. Dodatkowo zostaną rozszerzone informacje dotyczące wpływu emocji na TMD czy fizjoterapii kręgosłupa szyjnego. Na koniec każdego z dni przewidziana jest również sesja pokazowa pracy z pacjentem.
Szkolenie adresowane jest do fizjoterapeutów, terapeutów manualnych, osteopatów, lekarzy, logopedów oraz studentów tych kierunków.
Fizjoklinika s.c.
ul. Nowogrodzka 62c/40
02-002 Warszawa
Created by Słoneccy.pl