01 stycznia 2021
Definicja Zaburzenia skroniowo-żuchwowe, zaburzenia czynnościowe układu ruchowego narządu żucia (ZCURNŻ), czy temporomandibular disorders (TMD) to synonimy. Wszystkie formy określają zbiór objawów odczuwanych w okolicy stawu skroniowo-żuchwowego (ang. temporomandibular joint -
31 grudnia 2020
29 grudnia 2020
16 listopada 2020
Uruchomiłem kanał na platformie YouTube, gdzie udostępniam filmy dotyczące fizjoterapii stomatologicznej. Znajdziesz tam przykładowe ćwiczenia, które możesz wykonywać samodzielnie w ramach autoterapii, webinary zarówno dla pacjentów, jak i lekarzy, a
20 sierpnia 2020
Definicja Bruksizm jest powtarzalną aktywnością mięśni żucia, która charakteryzuje się zaciskaniem zębów (clenching), zgrzytaniem zębów (grinding) i/lub szybkimi, nagłymi ruchami żuchwy (thrusting) lub utrzymywaniem żuchwy w określonej pozycji (bracing), może
14 stycznia 2020
Wstęp Fizjoterapia jest jednym z etapów leczenia chirurgicznego w obrębie twarzoczaszki. Jej głównym celem jest minimalizacja objawów pozabiegowych, profilaktyka wystąpienia niepożądanych powikłań pozabiegowych, przyspieszenie gojenia tkanek, a także powrót narządu
30 marca 2021
DYSESTEZJA OKLUZYJNA 😖 czyli nieprzyjemny lub bolesny kontakt zębów 🦷 Stan w którym kontakt zębów jest odczuwany, jako nieprzyjemny lub bolesny trwający lub przedłużający się przez dłużej niż 6 miesięcy.
21 marca 2021
Połączenie pomiędzy bruksizmem 😬, refluksem żołądkowo-przełykowym 🔥, a zużyciem zębów 🦷 Refluks żołądkowo-przełykowy (tzw. zgaga) objawia się cofaniem kwaśnej treści żołądkowej (o niskim pH) do przełyku czy jamy ustnej, powodując
17 marca 2021
07 marca 2021
🎼 SZUMY USZNE, JAKO OBJAW ZABURZEŃ SKRONIOWO-ŻUCHWOWYCH 😱 Szumy uszne są wrażeniem akustycznym które mogą objawiać w postaci pisków, bólu czy swędzenia ucha. Często są powiązane z niedosłuchem 🦻. Dotyczą
03 marca 2021
📍 ZABURZENIA CZUCIA U PACJENTÓW PO ZABIEGACH ORTOGNATYCZNYCH 🔪 Niezależnie od rodzaju przeprowadzonego zabiegu - jednoszczękowego czy dwuszczękowego, z genioplastyką czy też nie zaburzenia czucia najczęściej występowały w (kolejność wedle
24 lutego 2021
🦷 WADY ZGRYZU, A TMD 😱 Zaburzenia zgryzu były kiedyś uważane za główną przyczynę powstawania zaburzeń skroniowo-żuchwowych, jednak kolejne badania publikowane na przestrzeni ostatnich lat poddają tą tezę pod wątpliwość
07 marca 2021
Długoterminowa ⏳ skuteczność terapii manualnej 👐 w leczeniu zaburzeń skroniowo-żuchwowych WSTĘP/CEL Przegląd systematyczny prac opisujących średnio- i długoterminowe efekty terapii manualnej 💆‍♀ lub połączenia terapii manualnej z ćwiczeniami 🤸‍♀. W
21 lutego 2021
💉 Botoks, a nocny bruksizm 🤐 Czy ostrzyknięcie botoksem jest skutecznym leczeniem nocnego bruksizmu? Otóż, nie wiadomo‼ Aktualne badania nie dają jednoznacznej odpowiedzi 🤔 w tej kwestii. Istnieje zaledwie kilka
07 lutego 2021
Oral Behavior Checklist - Kwestionariusz Zachowań Ustnych służy do oceny częstotliwości występowania poszczególnych zachowań (parafunkcji) w obrębie jamy ustnej 💋, języka 👅, mięśni żucia występujących zarówno w trakcie snu 💤,
24 stycznia 2021
RYSUNEK 🖍 LOKALIZACJI BÓLU 🌡 Stanowi świetne narzędzie diagnostyczne, szczególnie w kontekście oceny komponenty psycho-emocjonalnej (oś II wg protokołu DC-TMD), a także oceny obecności uwrażliwienia bólowego czy bólu uogólnionego (ang.

PORADNIK DLA PACJENTA

#ciekawostkiTMD