01 stycznia 2021
Definicja Zaburzenia skroniowo-żuchwowe, zaburzenia czynnościowe układu ruchowego narządu żucia (ZCURNŻ), czy temporomandibular disorders (TMD) to synonimy. Wszystkie formy określają zbiór objawów odczuwanych w okolicy stawu skroniowo-żuchwowego (ang. temporomandibular joint -
31 grudnia 2020
29 grudnia 2020
16 listopada 2020
Uruchomiłem kanał na platformie YouTube, gdzie udostępniam filmy dotyczące fizjoterapii stomatologicznej. Znajdziesz tam przykładowe ćwiczenia, które możesz wykonywać samodzielnie w ramach autoterapii, webinary zarówno dla pacjentów, jak i lekarzy, a
20 sierpnia 2020
Definicja Bruksizm jest powtarzalną aktywnością mięśni żucia, która charakteryzuje się zaciskaniem zębów (clenching), zgrzytaniem zębów (grinding) i/lub szybkimi, nagłymi ruchami żuchwy (thrusting) lub utrzymywaniem żuchwy w określonej pozycji (bracing), może
14 stycznia 2020
Wstęp Fizjoterapia jest jednym z etapów leczenia chirurgicznego w obrębie twarzoczaszki. Jej głównym celem jest minimalizacja objawów pozabiegowych, profilaktyka wystąpienia niepożądanych powikłań pozabiegowych, przyspieszenie gojenia tkanek, a także powrót narządu
07 stycznia 2021
KINEZJOFOBIA czyli strach przed bólem spowodowanym ruchem Może dotyczyć różnych części ciała, np. bólu kręgosłupa lędźwiowego czy też zaburzeń skroniowo-żuchwowych . Jej występowanie powoduje: zwiększenie stopnia dysfunkcji, niepełnosprawności, wzrost poziomu
01 stycznia 2021
DOTYK DZIAŁA PRZECIWBÓLOWO Oprócz oczywistego oddziaływania mechanicznego, dotyk niesie ze sobą również ładunek emocjonalny (a wiecie już z poprzednich ciekawostek, że emocje są głównym motorem nasilającym ból). Jest również narzędziem
01 stycznia 2021
GENETYCZNE PODŁOŻE TMD Dziedziczność zaburzeń skroniowo-żuchwowych NIE ISTNIEJE, a przynajmniej nie mamy na to dowodów, ale ... ... ale istnieją za to dwa geny, których mutacje często są spotykane u
01 stycznia 2021
SZCZĘKOŚCISK Szczękościsk czyli zmniejszony zakres ruchomości otwarcia żuchwy może być spowodowany kilkoma czynnikami. Najczęściej są to: bruksizm - zgrzytanie i/lub zaciskanie zębów, zapalenie stawów skroniowo-żuchwowych, np. po urazie, lub w
01 stycznia 2021
OPEN LOCK czyli ZABLOKOWANIE W OTWARCIU Zablokowanie w otwarciu może być: przejściowe (podwichnięcie stawu)- wówczas jesteśmy w stanie samodzielnie "nastawić żuchwę", często towarzyszy temu trzask na końcu ruchu otwarcia stałe
01 stycznia 2021
TMD należy do COPC O co chodzi? I co oznaczają te skróty? Otóż TMD to zaburzenia skroniowo-żuchwowe, które już pewnie kojarzycie z prawie WSZYSTKICH moich postów . Natomiast COPC oznacza
10 stycznia 2021
WPŁYW SNU 😴 (I JEGO BRAKU) NA POZIOM ODCZUWANEGO BÓLU 😵 WSTĘP Wiele badań wykazało istnienie związku pomiędzy snem, 🔀 a bólem. Zaburzenia snu czy bark snu ma działanie 🔝
10 stycznia 2021
JAKOŚĆ SNU U PACJENTÓW Z ZABURZENIAMI SKRONIOWO-ŻUCHWOWYMI WSTĘP Istnieje ścisły związek pomiędzy poziomem bólem, a obniżoną jakością snu, szczególnie u osób z przewlekłymi zespołami bólowymi. Wśród osób z TMD nawet
01 stycznia 2021
BÓL JEST BARDZIEJ SKORELOWANY Z EMOCJAMI , NIŻ Z MIĘŚNIAMI , STAWEM CZY KRĄŻKIEM STAWOWYM WSTĘP Przebadano 737 osoby z objawami zaburzeń skroniowo-żuchwowych (RDC/TMD oś I - objawy strukturalne, oraz
01 stycznia 2021
NASILENIE OBJAWÓW TMD i BRUKSIZMU W CZASACH PANDEMII w POLSCE W nawiązaniu do poprzedniego postu dotyczącego TMD, jako przewlekłego zespołu bólowego, prezentuje kolejny dowód, na ogromny wpływ stresu psychoemocjonalnego na

PORADNIK DLA PACJENTA

#ciekawostkiTDM