Co to jest TMD? Czyli o zaburzeniach skroniowo-żuchwowych

10 stycznia 2019

TMD czyli temporomandibular disorders

W wolnym tłumaczeniu TMD oznacza zaburzenia skroniowo-żuchwowe. W piśmiennictwie naukowym tę grupę objawów określa się, jako zaburzenia czynnościowe układu ruchowego narządu żucia [1].

Objawy

Jest to zespół objawów występujących w okolicy skroni i/lub żuchwy. Objawy mogące sugerować TMD są następujące:

• ból lub sztywność mięśni żucia,

• trzaski, klikanie, przeskakiwanie podczas ruchu żuchwy,

• blokowanie żuchwy,

• ograniczenie zakresu ruchomości żuchwy,

• asymetrię toru ruchu żuchwy,

• ból stawu skroniowo-żuchwowego [2,3].

Więcej na temat objawów TMD możesz przeczytać w artykule poświęconemu temu zagadnieniu.

Epidemiologia

Występowanie zaburzeń skroniowo-żuchwowych (TMD) w ogólnej populacji jest trudne do określenia. W zależności od źródła wartości wahają się w przedziale 3-12% [1,4,5]. Tak duże rozbieżności wynikają z dwóch powodów: pierwszy jest związany z ewolucją definicji TMD oraz kryteriów kwalifikacji pacjentów, natomiast drugi dotyczy korzystania z różnych narzędzi badawczych.

Więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule dotyczącym epidemiologii.

Czynniki predysponujące:

• stres psychofizyczny,

• wiek,

• płeć - kobiety częściej niż mężczyźni w proporcji 4-8:1,

• parafunkcje (zaciskanie zębów czy zgrzytanie zębami - bruksizm, wypychanie języka),

• zaburzenia połykania,

• uraz żuchwy lub szczęki,

• hipermobilność (nadruchomość) lokalna - stawów skroniowo-żuchwowych oraz uogólniona,

• czynniki osobowościowe,

• zaburzenia okluzji,

• genetyka, dziedziczenie,

• choroby ogólnoustrojowe.

Czynniki podtrzymujące TMD:

• behawioralne (zaciskanie zębów, nieprawidłowa pozycja głowy),

• społeczne (mogą wpływać na percepcję oraz wyuczoną odpowiedź na ból),

• emocjonalne (depresja, stany lękowe),

• kognitywne (negatywne myśli oraz pesymistyczne nastawienie mogące utrudniać wyleczenie) [5,6].

Dodatkowo wykazano, że odczuwanie bólu było nasilone u pacjentek z zaburzeniami skroniowo-żuchwowymi, które stosowały hormonalną terapię zastępczą czy doustne środki antykoncepcyjne [7].

Leczenie

W zależności od przyczyny oraz zajętej struktury wdraża się odpowiednie leczenie z podziałem na zachowawcze oraz operacyjne.

1. Osiewicz MA, Lobbezoo F, Loster BW, Loster JE, Wilkosz M, Naeije M, Ohrbach R. Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (RDC-TMD) – The Polish version of a dual-axis system for the diagnosis of TMD.*RDC-TMD Form. Badawcze Kryteria Diagnostyczne Zaburzeń Czynnościowych Układu Ruchowego Narządu Żucia BKD/ZCURNŻ – polska wersja dwuosiowego systemu diagnostycznego ZCURNŻ.*Formularz BKD/ZCURNŻ. J Stoma. 2013;66(5):576-649.
  2. Calixtre LB, Moreira RF, Franchini GH, Alburquerque-Sendín F, Oliveira AB. Manual therapy for the management of pain and limited range of motion in subjects with signs and symptoms of temporomandibular disorder: a systematic review of randomised controlled trials. J Oral Rehabil 2015;42(11):847-6
  3. Schiffman E, Ohrbach R, Truelove E, Look J, Anderson G, Goulet J-P, List T, Svensson P, Gonzales Y. Diagnostic criteria for Temporomandibular Disorders (DC-TMD) for clinical and research applications: Recommendations of the International RDC-TMD Consortium Network and Orofacial Pain Special Interest Group. J Oral Facial Pain headache 2014;28(1):6-27.
  4. Gray RJ, Quayle AA, Hall CA, Schofield MA. Physiotherapy in the treatment of temporomandibular joint disorders: a comparative study of four treatment methods. British Dental Journal 1994;176(7):257-26.
  5. Loster JE, Osiewicz MA, Groch M, Ryniewicz W, Wieczorek A. The Prevalence of TMD in Polish Young Adults. Journal of Prosthodontics 2017;26:284–288.
  6. Singh R, Kaur S. Etiology of Temporomandibular Disorder- A Brief Review: Part I. J Adv Med Dent Scie Res 2018;6(10):78-81.
  7. Maixner W, Diatchenko L, Dubner R, Fillingim RB, Greenspan JD, Knott C, Ohrbach R, Weir B, Slade GD. Orofacial Pain Prospective Evaluation and Risk Assessment Study – The OPPERA Study. The Journal of Pain, Vol 12, No 11 (November), Suppl. 3, 2011: pp T4-T11.
  8. Lupton DE. Psychological aspects of temporomandibular joint dysfunction. J Am Dent Assoc 1969; 79: 131-6.