Długoterminowa skuteczność terapii manualnej w leczeniu zaburzeń skroniowo-żuchwowych

07 marca 2021

Długoterminowa  skuteczność terapii manualnej 👐 w leczeniu

zaburzeń skroniowo-żuchwowych

WSTĘP/CEL

Przegląd systematyczny prac opisujących średnio- i długoterminowe efekty terapii manualnej 💆‍♀ lub połączenia terapii manualnej z ćwiczeniami 🤸‍♀. W przeglądzie uwzględniono jedynie prace z losowym doborem badanych do grup (RCT), pacjenci prezentowali objawy TMD, leczenie musiało zawierać techniki manualne, a ponowne badanie efektów po zakończeniu leczenia ustalono na minimum 3 miesiące.

Efektywność terapii określono na podstawie:

🌡 poziomu bólu (skala VAS),

📐 czynnego zakresu ruchomości otwarcia ust (pomiar w milimetrach).

WYNIKI

Z pośród pierwotnie zakwalifikowanych 262 artykułów, jedynie sześć spełniło kryteria włączenia opisane powyżej. Z nich cztery były wysokiej jakości, natomiast dwie wykazały niską jakość naukową.

Techniki najczęściej pojawiające się w pracach to:

🤸‍♀ ćwiczenia

🚡 trakcja

(technika przeciwbólowa)

💆‍♀ techniki rozluźniające mięśnie żucia

(szczególnie m. żwacz i m. skroniowy)

🧑‍🏫 edukacja pacjenta

(wskazanie prawidłowych i nieprawidłowych nawyków w obrębie jamy ustnej)

Połowa prac przewidywała prowadzenie terapię 2 razy w tygodniu, jedna praca opisywała 1 wizytę na 2 tygodnie, reszta nie wskazała częstotliwości spotkań. Czas trwania terapii wahał się od 2 do 18 tygodni. Średnia ilość spotkań to 9,5.

WNIOSKI

😱 BÓL

Krótkoterminowo wszystkie zaproponowane terapie były równie skuteczne. Natomiast w długiej perspektywie połączenie terapii manualnej z ćwiczeniami było najbardziej skuteczne. Również edukacja pacjenta przynosiła ulgę w długiej perspektywie.

📏 ZAKRES RUCHOMOŚCI

Krótko- i średnioterminowo terapia manualna i ćwiczenia dawały najlepsze efekty. Długoterminowo (czyli po 6 miesiącach) zakres ruchomości zaczął się zmniejszać. Wskazuje to potrzebę czynnego zaangażowania pacjenta (poprzez ćwiczenia domowe) dla podtrzymania efektu.

INFORMACJA DLA PACJENTÓW

Terapia manualna, jako część fizjoterapii jest skutecznym narzędziem leczenia objawów zaburzeń skroniowo-żuchwowych. Techniki manualne, a także ćwiczenia obniżają poziom bólu, a także zwiększają zakres ruchomości. Jeśli doświadczacie wymienionych objawów zgłoście się do fizjoterapeuty specjalizującego się w stomatologii.

INFORMACJA DLA FIZJOTERAPEUTÓW/LEKARZY

Terapia manualna, ćwiczenia oraz edukacja - trzy skuteczne narzędzia, które powinny być wdrożone, jako leczenie z wyboru (co potwierdzają tez inne badania). Aktywizujcie, angażujcie swoich pacjentów do współtworzenia terapii poprzez samodzielne wykonywanie ćwiczeń.

Źródło

Streszczenia kolejnych prac naukowych w ramach serii #TMDweekendowonaukowo pojawiają się regularnie na moim profilu na Facebooku i Instagramie - zapraszam Cię do śledzenia treści w mediach społecznościowych.