Zaburzenie konwergencji oka, a zaburzenia skroniowo-żuchwowe

21 lipca 2021

Zaburzenie konwergencji oka, a zaburzenia skroniowo-żuchwowe

Konwergencja oczu jest symetrycznym ruchem oczu w kierunku nosa 👁️👃👁️ podczas patrzenia na obiekt znajdujący się blisko twarzy.

Zaburzenie konwergencji polega na braku 🙅‍♀️ współpracy oczu 👀 podczas próby skupienia wzroku na bliskim obiekcie. Szacuje się, że zaburzenie konwergencji dotyczy 1,75-33% ogólnej populacji.

Wykazano, że zaburzenie konwergencji oczu częściej 💹 występuje u osób z objawami zaburzeń skroniowo-żuchwowych, niż u osób bez tych objawów.

Nasilenie obu zjawisk jest pozytywnie skorelowane, czyli im silniejsze ⬆ objawy TMD, tym większe ⬆ zaburzenie konwergencji.

Wnioski

👉 istnieje połączenie pomiędzy narządem wzroku, ruchami oczu 👀 i 👄🦷👅 układem żucia 👈

👉 należy wykonywać uproszczone badanie wzroku u osób z objawami TMD  i w razie wykrycia zaburzeń przekierować pacjenta do optometrysty lub okulisty 👈

👉 współpraca pomiędzy specjalistami jest sukcesem pacjenta 👈

Więcej na temat połączenia wzroku i układu stomatognatycznego możesz przeczytać w innej ciekawostce.

Źródło

Nowe #ciekawostkiTMD pojawiają się regularnie na moim profilu na Facebooku i Instagramie - zapraszam Cię do śledzenia treści w mediach społecznościowych.