Rysunek lokalizacji bólu, jako narzędzie diagnostyczne

24 stycznia 2021

RYSUNEK 🖍 LOKALIZACJI BÓLU 🌡

Stanowi świetne narzędzie diagnostyczne, szczególnie w kontekście oceny komponenty psycho-emocjonalnej (oś II wg protokołu DC-TMD), a także oceny obecności uwrażliwienia bólowego czy bólu uogólnionego (ang. wide-spread pain).

Rysunek pozwala także ocenić czy pacjent prezentuje inne przewlekłe zespoły bólowe, choćby z grupy COPC, o których pisałem wcześniej.

❗ Najważniejsze jest to, aby rysunek przedstawiał sylwetkę całego ciała, a nie tylko głowy, twarzy czy jamy ustnej ❗

To samo dotyczy wywiadu, warto pytać pacjenta o dolegliwości bólowe innych okolic.

Ocena rysunku

📌 lokalizacja dolegliwości (np,. bóle głowy, bóle miednicy)

🚶‍♀ powierzchnia ciała objęta bólem (wyrażona w procentach)

🧮 wzorce rozprzestrzeniania bólu (wymaga bardziej zaawansowanej analizy)

Im więcej okolic ciała została zaznaczona przez pacjenta, tym większe prawdopodobieństwo, że mamy przed sobą pacjenta z bólem przewlekłym 🥴, który wymaga multidyscyplinarnej terapii 🙌🩺💊.

Rysunek 🖼 jest prostym i przydatnym narzędziem diagnostycznym. Należy jednak pamiętać, aby rozpatrywać wyniki w kontekście wywiadu oraz innych kwestionariuszy dotyczących intensywności bólu 🌡, poziomu depresji 🥺, zaburzeń lękowych 😧 czy kinezjofobii 😖.

Rysunek lokalizacji bólu - pain drawing

Źródło

Streszczenia kolejnych prac naukowych w ramach serii #TMDweekendowonaukowo pojawiają się regularnie na moim profilu na Facebooku i Instagramie - zapraszam Cię do śledzenia treści w mediach społecznościowych.