Sen działa przeciwbólowo

10 stycznia 2021
WPŁYW SNU 😴 (I JEGO BRAKU) NA POZIOM ODCZUWANEGO BÓLU 😵

WSTĘP
Wiele badań wykazało istnienie związku pomiędzy snem, 🔀 a bólem. Zaburzenia snu czy brak snu ma działanie 🔝 intensyfikujące ból np. poprzez obniżenie progu bólu.
CEL
Podsumowanie efektów snu regeneracyjnego (RS - restorative sleep) na poziom bólu oraz próba wytłumaczenia mechanizmu przeciwbólowego snu na podstawie przeglądu prac naukowych 🕵‍♀.
WYNIKI
⤵ większość analizowanych prac wykazało zmniejszenie intensywności bólu w wyniku snu regeneracyjnego (wzrost ilości oraz poprawa jakości snu),
📆 dłuższy czas zaburzeń lub braku snu (>5 nocy) powoduje bardziej negatywne konsekwencje, które mogą dłużej się utrzymywać,
🕗 sen regeneracyjny (po okresie zaburzeń snu) powinien trwać dłużej niż 8 godzin, krótszy czas nie wykazuje istotnego działania przeciwbólowego,
📈 im dłużej trwają zaburzenia snu, tym potrzeba dłuższej regeneracji.

INFORMACJA DLA PACJENTÓW
Dbajcie o jakość snu❗ Dbajcie o ilość snu❗ Dbajcie o higienę snu❗

INFORMACJA DLA FIZJOTERAPEUTÓW/LEKARZY
Miejcie świadomość, że zaburzenia snu zwiększają poziom odczuwanego bólu Waszych pacjentów.

Źródło

Streszczenia kolejnych prac naukowych w ramach serii #TMDweekendowonaukowo pojawiają się regularnie na moim profilu na Facebooku i Instagramie - zapraszam Cię do śledzenia treści w mediach społecznościowych.