ORTOPEDYCZNA - TERAPIA MANUALNA

W ZABURZENIACH STAWU
SKRONIOWO-ŻUCHWOWEGO
I BÓLU TWARZY

Zaburzenia skroniowo-żuchwowe (TMD) są powszechnym problemem występującym u 3-12% populacji. TMD są najczęstszą przyczyną występowania bólu w obrębie twarzy i głowy. Zaburzenia czynnościowe układu ruchowego narządu żucia, bo tak brzmi druga nazwa, to zbiór objawów, do których najczęściej zalicza się te związane ze stawem skroniowo-żuchwowym czy mięśniami żucia.

Pacjenci z objawami TMD najczęściej zgłaszają:

• ból lub sztywność mięśni żucia, twarzy, szyi, karku czy barków,
  • trzaski, klikanie, przeskakiwanie podczas ruchu żuchwy,
  • blokowanie żuchwy (brak możliwości pełnego otwarcia lub zamknięcia buzi),
  • szczękościsk czyli ograniczenie zakresu ruchomości stawu skroniowo-żuchwowego,
  • asymetrię toru ruchu żuchwy (tzw. zbaczanie żuchwy w prawo lub lewo podczas ruchu),
  • ból stawu skroniowo-żuchwowego.

Ale objawy TMD nie ograniczają się jedynie do tych wymienionych powyżej. Definicja TMD jest bardzo obszerna i obejmuje również objawy związane z:

• bólem głowy, najczęściej w okolicy skroni, czoła, potylicy czy też migrenami,
  • bólem czy ograniczeniem ruchomości kręgosłupa szyjnego,
  • oczami, objawiając się bólem za gałką oczną, odczuciem wytrzeszczu oka czy fotofobią, czyli wrażliwością na światło,
  • bólem zębów, który może ujawniać się w formie bólu przeniesionego z mięśni żucia, np. żwacza czy skroniowego,
  • zaburzeniami połykania, odczuciem obcego ciała w gardle czy przewlekłą chrypką,
  • uchem w postaci szumów, pisków, a najczęściej odczuciem przepełnionego ucha.

Badanie funkcjonalne i manualne stawu skroniowo-żuchwowego pozwala określić przyczynę dolegliwości, a także wdrożyć techniki fizjoterapeutyczne działające: przeciwbólowo, zmniejszające napięcie mięśni, przywracające zakres ruchomości oraz symetrię ruchu czy też odblokowujące staw.

Szczegółowy opis wszystkich objawów zaburzeń czynnościowych oraz fizjoterapii w TMD możesz poczytać w poradniku oraz w artykule mojego autorstwa, który został opublikowany w „Głosie Fizjoterapeuty” – branżowym czasopiśmie Krajowej Izby Fizjoterapeutów (samorządu zawodowego).

FIZJOTERAPIA W ZABURZENIACH STAWU SKRONIOWO-ŻUCHWOWEGO I BÓLU TWARZY